woensdag 4 mei 2016

Grandmother's Flower Garden - deel 1

Ik heb de laatste tijd heel veel vragen gekregen over het bloementuintje dat ik aan het maken ben. Op zich is het maken van hexagonnen standaard, je vouwt stof om kartonnetjes en naait die aan elkaar. De een gebruikt lijm om de omslagen vast te maken, de ander naait ze vast,... zoveel mensen, zoveel manieren. Wat ik je hieronder en in de volgende twee blogs laat zien, is wat voor mij persoonlijk het fijnst werkt.

Allereerst wil ik je vertellen waarom ik de naadtoeslagen vastnaai en niet vastplak. Plakken gaat sneller, de stof zit mooi om het malletje, niets op aan te merken, MAAR het grote nadeel is als je de malletjes wilt verwijderen (deze kun je een paar keer gebruiken), je de naadtoeslagen moet lostrekken van het malletje en dat alle naadtoeslagen dan openstaan, wat héél veel strijkwerk geeft als je de quilt gaat opspannen.
Bij mijn manier blijven de draadjes waarmee de naadtoeslagen worden omgeregen gewoon zitten. De naadtoeslagen blijven mooi plat liggen en als de top klaar is, dan hoef ik hem alleen maar even aan de voorkant glad te strijken. De naadjes liggen immers allemaal al mooi plat aan de achterkant :o)


Ik gebruik:
 - malletjes (kun je kant-en-klaar kopen of, net zoals ik gedaan heb, zelf tekenen, kopiëren op
 160 gr papier, uitknippen en er een gaatje in perforeren) 
- stof
- naald
- garen
- textiellijm... jazeker, maar niet voor de naadtoeslagen ;o)


Afmetingen van de malletjes die ik gebruik...


De afmeting van de stof is: 5 x 5,5 cm.
Doe een heel klein beetje lijm (blauwe vlekjes) op het malletje om te voorkomen dat de stof verschuift tijdens het omzomen van de naadtoeslagen...


'Plak' de malletjes op de stof...


Knip de hoekjes af...




Vouw de eerste twee naadtoeslagen om het malletje...


Neem naald en draad. Zorg dat er aan het eind van de draad een flinke 'dikke' knoop zit, die niet door de stof getrokken kan worden...


Steek de naald achter in de stof door het eerste gevouwen hoekje. Bij de eerste hexagonnen die ik genaaid heb, begon ik gewoon bovenop. Knoopje met draaduiteinde 'flapperde' dan aan de voorkant, wat ik heel vervelend vond met het aan elkaar naaien van de hexagonnen. Die draaduiteindjes zaten steeds in de weg...


Maak een achterwaardse steek om het gevouwen hoekje vast te zetten. Steek de naald alleen door de stof en niet door het kartonnetje. Waarom ik dit zo doe, zal in het laatste deel duidelijk worden...


Vouw de volgende naadtoeslag om en zet het hoekje vast. Ga zo door tot alle naadtoeslagen vastgeregen zijn....


Afhechten doe ik net als bij het quilten. Ik maak een dubbele steek, doe de draad drie maal om de naald en dan doortrekken...


Ook nu steek ik de draad weer achter de naadtoeslag, zodat ik ook van deze draaduiteinde geen last heb als ik de hexagonnen aan elkaar naai...


Draad afknippen...


En het eerste malletje is klaar...

Volgende keer vertel ik je hoe ik de bloem in elkaar naai...

Fijne dag!

Yvonne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten