woensdag 17 september 2014

Voltooid en onvoltooid verleden tijd...

Zoals je waarschijnlijk al wel weet van eerdere blogs, ben ik druk bezig aan de blokken en applicaties voor de Ladies's Album Quilt. Daar het niet zo spectaculair is om steeds maar weer een (groeiend) stapeltje blokken te laten zien, bedacht ik dat ik maar weer eens twee van mijn vroegere maaksels moest laten zien.


Dit quiltje maakte ik tijdens de 'Quiltcursus' in 1998. Jaren daarvoor had ik de basiscursus gevolgd, maar omdat ik toen nog veel kleding naaide voor beide dochters, was het patchen en (zonder ring) quilten op een laag pitje blijven staan. Toen beide dochters naar de middelbare school gingen was het gedaan met het kleding naaien en kreeg ik tijd om te gaan patchen en quilten. Ik wilde graag leren quilten in de ring en heb me toen ingeschreven voor een cursus.


Vol enthousiasme en optimisme ging ik naar de cursus. Dat enthousiasme en optimisme bleven tot na het tekenen van de patronen op de stof, want toen moesten we gaan... quilten. Wat een ramp! In het begin lukte het insteken van de naald en het weer naar boven steken al helemaal niet. Iedere keer als ik de naald kantelde om hem omhoog te steken werd hij 'afgevuurd' en bleef daarna netjes bovenop de quilt liggen.


Na een poosje oefenen en geluidloos in mezelf mopperen lukte het dan toch. Eureka! Ik had een steek gemaakt! Ik kreeg de slag een beetje te pakken en warempel ik had een paar vrij rechte steken. Ik was helemaal trots... Tot ik aan de achterzijde van de quilt keek. Daar zaten de steken ook keurig gelijk, maar schuin naast elkaar! Uithalen dus maar. Na veel pogingen, uithalen en nieuwe pogingen is het me uiteindelijk toch gelukt om te leren quilten.


In mijn 'quilt-begin-jaren' was ik een enorme fan van Debbie Mumm. Ik vond en vind nog steeds de kleuren die zij voor haar stoffen gebruikte geweldig warm en mooi. Bovenstaand quiltje maakte ik in 1998. Het is genaamd: Three wise snow guys. Alleen voor de naam zou je het quiltje al maken :o)


Is het geen leukerd?


De sjaal kreeg echte franjes.


Het was een enorm leuk quiltje om aan te werken, hoewel het af en toe ook best priegelen was. De rechte kanten van de driehoekjes in de ster hierboven meten maar 1,5 cm!

In tegenstelling tot de Ladies' Album quilt zijn deze twee quiltjes helemaal klaar. Voltooid verleden tijd dus.

Onvoltooid verleden tijd is de zomer. Meteorologisch is de zomer sinds 1 september voorbij, maar volgens de kalender nog niet. 's Morgens is alles nat van de dauw, er is ochtendmist, de zon staat al veel lager aan de hemel en geeft van die prachtige lange schaduwen. En het geluid... Het valt me altijd op dat het geluid heel anders is in de nazomer. Het lijkt wel of het veel stiller is, of de natuur z'n adem inhoudt voordat de herfststormen losbarsten. En zo op de valreep schittert de natuur nog in prachtige kleuren. Kijk nog even mee...


De Gaura bloeit nog volop


 De roos, die blijft bloeien tot het gaat vriezen


De bergsteentijm, waar de bijen en hommels zo gek op zijn


De herfstanemoon

Fijne week en geniet nog van het mooie weer!

1 opmerking:

  1. Wat leuk om je oudere werken te zien !
    Je tuin foto's zijn geweldig, de planten bloeien nog mooi.

    BeantwoordenVerwijderen